Hjemmelagde Biscotti

13 aug

Jeg har lenge tenkt på at jeg har lyst til å lage mine egne biscotti, men det har virket så vanskelig å få til i følge hodet mitt. Helt til jeg her om dagen faktisk på en oppskrift. Piece of cake! (hoho)

Oppskriften fant jeg hos Group Recipes, hvor det er så himmelsk mye gode oppskrifter å velge mellom, at det nesten går trill rundt for meg hver gang jeg leter etter middagsidéer.

Selv om oppskriften sier at man skal bruke vaniljeessens gikk jeg heller for vaniljesukker, det har aldri sviktet meg før. Pistasjnøtter uten skall, samt tørkede tranebær fant jeg på innvandrerbutikken borti gaten (Eksotisk Torg, for de som måtte vite hvor det er). Der kjøpte jeg forøvrig også en hel bøtte med tyrkisk yoghurt, som viste seg å være sykt mye bedre enn Tine sin! Har tanker om å knekke biscotti oppi en skål og helle over. Nam.

Biscotti med tranebær og pistasjnøtter

  • 3/4 dl olje
  • 1 dl sukker
  • 2 egg
  • 1/4 ts salt
  • 3,5 dl mel
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 dl tørkede tranebær
  • 1 dl pistasjnøtter

1. Visp sammen olje og sukker

2. Visp i egg

3. Bland alt det tørre (ikke bær og nøtter) og visp det i litt etter litt

4. Rør i bær og nøtter for hånd

5. Fordel blandingen på en stekeplate med bakepapir på, så det ser ut som en avlang firkant (om du vil ha biscotti som er mindre, kan du fordele det på to firkanter i steden. Jeg liker mine litt lange).

6. Stek midt i ovnen i 35 min på 150 grader.

7. Ta ut av ovnen og la kaken kjøle seg i 10 min.

8. Del opp på langs i passelige stykker og plasser på en stekeplate med bakepapir på. De skal ligge med den flate siden ned.

9. Stek i 10 min på 135 grader.

10. Ta brettet ut av ovnen og snu biscottiene slik at de har den andre siden opp og stek i 10 min til. Da blir de sprø og deilige!

Tips

-Jeg vil anbefale å bruke en håndmikser eller en kjøkkenmaskin, siden deigen blir ganske vanskelig å ha med å gjøre etter hvert som den får mer mel i seg.

– Bytt gjerne ut nøtter og tranebær med noe annet. Mandler og sjokoladebiter for eksempel.

– Biscotti er herrrlig å dyppe i kaffen

Legg igjen en kommentar

