Kylling med mandler

21 sep

Man tenker nok ikke med en gang på kinamat om noen nevner lavkarbo, men så lenge man sløyfer nudler og ris er det meste ganske så lavkarbovennlig! Om man er ekstra spenstig kan man prøve seg på shirataki-nudler, men jeg anbefaler så absolutt å marinere dem i noe. Soyasaus, olje og ingefær f.eks.Denne oppskriften fant jeg i en av min mor sine mangfoldige kokebøker i sommer. Heldig jeg, som har matflinke (og glade!) foreldre.

Stekt kylling med mandler og vårløk (2 generøse porsjoner)

  • 12 tørkede shiitake
  • 3 kyllingfileter i  tynne strimler
  • 4 ss soyasaus
  • 2 ss risvineddik
  • 1 eggehvite
  • Salt og pepper
  • 150 g skoldede mandler
  • 3 cm raspet ingefær
  • 1 bunt vårløk
  • 1 ss maizena
  • Olje som tåler høy varme
1. Legg soppen i bløt i 2,5 dl varmt vann fra vannkokeren.
2. Skjær kyllingen i strimler.
3. Bland soyasaus, risvin, eggehvite, salt, pepper, raspet ingefær og 2 ss olje. Ha i kjøttet og la stå i 20 min.
4. Skold mandler. Tørk dem godt med tanke på at de skal stekes i olje.
5. Stek mandlene i wok til de er gyldne. Legg til siden.
6. Del soppen i to og fjern stilken. Ta vare på vannet de lå i.
7. Skjær vårløken i sneier (eller bruk saks)
8. Sil av kjøttet. Ta vare på resten av marinaden.
9. Stek kjøttet litt etter litt i wok på full guffe. Legg kjøttet til siden etter hvert som det er stekt. Hver batch er ferdig på ca ett minutt.
10. Stek løken i et par minutter, ha så i soppen
11. Blande soppvannet med marinaden og maizena, hell oppi woken. Kok opp og ha kjøttet og mandler oppi. Ferdig!
2 kommentar to “Kylling med mandler”

  1. Andrea Nornes 21 september , 2011 kl. 20:06 #

    Det så kjempegodt ut! får meg nesten til å angre på at jeg er vegan :P

    • Kristine 23 september , 2011 kl. 15:06 #

      Oi, det var litt av et kompliment! Tror jeg har en festlig tofu-wok-oppskrift liggende om det skulle være interessant =)

Legg igjen en kommentar

