Tom Kha Gai

1 okt

Dette blir nok den siste suppeoppskriften på en stund, i og med at jeg har tatt litt av med det i det siste. Kanskje jeg finner på å bake noe neste gang?

Thailandsk kyllingsuppe med lime og kokosmelk (nok til to)

  • 1 middels løk, raspet
  • 1 fedd hvitløk, raspet
  • 1 stilk sitrongress i skiver
  • 2 ts rød curry paste (thai)
  • Seks 5mm tykke skiver med ingefær eller galangal
  • 3 kaffir lime leaves
  • 1 liter kyllingbuljong (kraft hvis du har)
  • 3 kyllingfileter skjært i tynne strimler
  • 0,5 liter ymse sopp i skiver
  • (10 – 15 tørkede shiitake, bløtlagt i varmt vann i 10 min)
  • 1 boks med kokosmelk
  • En rød paprika i biter
  • 3 vårløk i tynne skiver
  • Saften fra 2 lime
  • 2 ss Fish Sauce
  • Hakket frisk koriander til pynt
1. Stek løk og hvitløk til fin
2. Rør inn sitrongress, curry paste, galangal/ingefær og lime leaves. Fortsett å røre i 3-4 min
3. Ha i kyllingbuljongen, kok opp, skru ned til middels varme og la det hele koke i 15 min
4. Ha i soppen og skru av varmen. La det stå og trekke i 30min – 1 time
5. Varm opp igjen suppen. Ha i kokosmelk, kylling, vårløk og paprika. Kok til kyllingen er ferdig.
6. Ha i fish sauce og limejuice.
7. Pynt med koriander og server!

TIPS
– Mye av de «fancy» ingrediensene finnes på glass (sitrongress, galangal) eller som tørket (lime leaves) og funker helt fint til bruk i denne suppen.
– Hvis du har, så bruk tørket sopp. Den suger til seg noe helt ekstremt med smak og blir utrolig saftig

Legg igjen en kommentar

