Chilli Con Carne

15 feb
Det er noe eget med mat som er sterk og i tillegg har smeltet ost. Sikkert en grunn til at akkurat denne typen blir kalt for «comfort food», den trøster i hvert fall meg og de tette bihulene mine. Trøster også lengselen etter sommer og varme. Herlighet så jeg gleder meg til å kunne gå ut uten å måtte pakke meg inn i fem lag med klær!
Denne chillien har et par «hemmelige»/interessante ingredienser, men det er det ingen grunn til å frykte, alle de andre krydrene kamuflerer både kakaosmaken og smaken av kaffe.

Chilli con Carne, Café Expreso y Cacao

  • En pakke valgfri kjøttdeig
  • 2 løk
  • 2 røde chili
  • 4 fedd hvitløk
  • En boks hakkede tomater
  • 2 dl vann
  • En buljongterning
  • 2 ss kumin
  • 1 ss paprikapulver
  • 1 ss chilipulver
  • 1 ss kakaopulver
  • 1 ss oregano
  • En dobbel espresso
  • Et halvt glass jalapeños + halvparten av laken
  • 1 ss balsamicoeddik
  • 1 ss sukker/sukrin
  • 3 ss ketchup
  • En boks hvite bønner
  • En boks kidneybønner
  • Salt og pepper
  • Rømme og Revet Ost (topping)

Fremgangsmåte

1. Hakk løk, hvitløk og chili. Jeg bruker som regel stavmikseren min (<3) til slikt. Stek blandingen myk i smør
2. Ha i kjøttdeig og stek til den er ferdig
3. Ha i alt det andre, utenom bønnene, og kok opp.  La det småkoke i 30 min, slik at alle smakene kommer godt frem
4. Smak til med salt og pepper og tilsett bønnene (jeg pleier å skylle av laken de ligger i, siden det ofte er en del sukker i slikt)
5.  Fyll en stor skål med chilli og ha masse ost og rømme på. Nam!

Legg igjen en kommentar

